Sunday, April 12, 2020

It Comes at Night (2017)


Režija: Trey Edward Shults
Uloge: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo
Pogledajte još: Viral (2016)

Nastavljamo tamo gde smo stali prethodnim opisom budući da je film koji vam danas predstavljam veoma sličan, kako po tempu i opštem sumornom tonu tako i po tematici i zlokobnoj atmosferi. It Comes at Night je takođe horor drama, postapokaliptična ali ne zombi tematike, makar ne u direktnom smislu, nešto bolje produciranija i odglumljena od prethodnog filma, ali svakako zlokobnija i još više fokusiranija na porodicu koja je u fokusu...


U ovom slučaju nemamo jasno definisanu zombi opasnost koja se nadvila nad čovečanstvo (ili makar nad deo sveta koji posmatramo tokom filma) već je strah koji konstantno osećamo i primećujemo proizvod misteriozne zaraze koja je iz nekog razloga i u nekom trenutku počela napadati ljude, bez obzira na njihovu starost, pol, rasu ili druge specifičnosti. Film se ne bavi poreklom misteriozne pandemije, početkom apokalipse ili bilo kojim drugim detaljem koji bliže govori o onome što je prethodilo početku filma. Jednostavno, sve što vidimo i znamo je da se ova porodica koju posmatramo bukvalno zabarikadirala u svojoj porodičnoj kući koja se nalazi na obroncima šume, da ukućani izlaze isključivo danju i to sa gas maskama, da noću niko i ne pomišlja na izlazak zbog izvesne opasnosti od koje svi strepe, da su dom pripremili kako za izolovani život tako i za nužnu odbranu od slučajnih ili namernih posetilaca ali i da su zbog smrtonosne opasnosti koja vreba iz spoljašnjosti već izgubili neke od starijih članova obitelji. Otac Paul, njegova supruga Sarah i sin Travis žive svoj izolovani život po strogo definisanim pravilima, po unapred određenim kućnim zakonima koje je definisao lično otac porodice, jer u datim okolnostima isključivo disciplina, (samo)kontrola, štednja i konstantna opreznost mogu pomoći ostanku u životu i očuvanju porodice, kao poslednjeg bastiona odbrane čovečanstva.


Problem nastaje kada u njihov dom upadne misteriozni mladić u nevolji, mladić koji pokušava spasiti svoju porodicu a kojoj Paul i njegova porodica ipak izlaze u susret i pružaju utočište. Dolazak troje novih stanara u inače velik ali strogo organizovan i disciplinovan Paulov dom silom prilika dovodi do narušavanja ustaljenog poretka koji je uspostavljen, i to u toj meri da se čini da povratka na staro ne može biti a to, opet, znači, da se Paulova porodica dovodi u životnu opasnost... No, dok se to ne desi (a znamo da hoće, jer je makar u tom domenu film predvidljiv) gledaoci će biti vezani za mali ekran uglavnom zbog misterije vezane za opasnost koja okružuje kuću oivičenu šumom. Gledaoci tokom prve polovine filma nisu sasvim načisto šta bi to moglo biti i zašto napada isključivo noću, iako zbog uvoda znaju da je dotična zaraza više nego smrtonosna i da veoma brzo proizvodi nenadoknadive gubitke. Po dolasku druge porodice menjaju se i odnosu u domaćinskoj porodici, prvenstveno kod tinejdžera Travisa. Situacija svakog trenutka preti da izmakne kontroli jer ma koliko dobro i sigurno čuvali naš obezbeđen, uređen, tajnovit i siguran dom upravo zbog toga će i biti prvi na udaru, ne samo od strane virusa i kojekakvih „zaraza” već i od drugih ljudi koji će se svim silama truditi da unište taj naš kakav-takav privatni raj.


Mnogi gledaoce ne misle kako je It Comes at Night čistokrvni horor film a ukoliko posmatrate isključivo kroz vizuelno i vi biste mogli doći do sličnog zaključka. Ovaj film ne sadrži mnogo specijalnih efekata, nema zombija, neka ubistva i krvoločne scene se dešavaju van gledaočevog vidokruga a sve što vidimo pre finala je nekoliko kadrova zaraze i košmare koji pogađaju jednog člana porodice, poput predskazanja. Međutim, ukoliko cenite zlokobnu atmosferu koja se nadvija nad jednom prosečnom porodicom i sumorno osećanje kako im je svaka zajednička večera možda poslednja u životu onda It Comes at Night ima šta da vam ponudi. Tu je psihološki aspekt cele priče, koji nije nimalo zanemarljiv, a onda i moralni osvrt potencijalnih postupaka u datoj situaciji, postupaka koji su uvek diskutabilni, kako god mi u tom trenutku odlučili. Naprosto, (današnji) svet je takvo mesto i ma koliko izgledao drugačije prepun je opasnosti, čak i bez famoznih virusa, tako da se pitanje hepienda nameće samo po sebi. Što se tiče zanatskog dela stvari stoje veoma dobro i filmu zaista nećete moći uputiti nijednu zamerku. Režija je odlična a scenario cedi iz filma maksimum, stvarajući od minimalističke radnje (šest likova od kojih su tri sporedna) na monotonom mestu (sve se odvija u kući i njenoj okućnici) film koji nije dosadan za posmatranje ni u jednom trenutku.


It Comes at Night je još jedan u nizu apokaliptičnih filmova koji jasno poručuje da u datoj situaciji empatija, saosećanje i humanost ne prolaze i veoma lako mogu biti iskorištene, zloupotrebljene i izigrane od strane drugih ljudi koji pod teretom novonastale situacije pribegavaju animalnim nagonima ne bi li sačuvali isključivo sebe i svoju porodicu. Iako upravo zbog toga deluje da smo ovaj film već gledali mnogo puta ne mogu se oteti utisku da je sve što on prikazuje veoma realno i mnogo blizu istine. Uostalom, ako zbog ovog našeg kosookog virusa posmatramo stampeda po supermarketima nije teško zamisliti da bi zbog nekog ozbiljnijeg, dugotrajnijeg ili opasnijeg ljudi zaista bili spremni na sve.

+ konstantno zlokobna atmosfera filma
+ realno jeziv prikaz datih okolnosti
+ odlični Joel Edgerton u glavnoj ulozi
— određeni klišei i predvidljivost
— diskutabilna poruka filma i završetak


 Ocena: 7/10

Ukoliko želite da i vaši prijatelji posete naš sajt podelite ga na društvenim mrežama putem sharing dugmića. To vam neće oduzeti previše vremena a doprineće popularnosti sajta.

0 comments:

Post a Comment